KLASA IV, V, VI, VII, VIII
KLASA IV
Do zeszytu:
Monday - poniedziałek
Tuesday - wtorek
Wednesday - środa
Thursday - czwartek
Friday - piątek
Saturday - sobota
Sunday - niedziela
* przed nazwami dni tygodnia wstawiamy przyimek on, np. I go swimming on Friday.
Zazwyczaj wtedy określenie takie wędruje na koniec zdania. (jak w przykładzie)
Kolejność przysłówków always, usually, often, sometimes, never w zdaniu:
Osoba + przysłówek + czasownik + reszta zdania
np. She always goes to bed at ten o'clock. - Ona zawsze chodzi spać o 10:00.
I never eat fast food. - Ja nigdy nie jem fast foodów.
* wyjątek - czasownik BE (am, is, are) - jako jedyny ma pierwszeństwo przed przysłówkiem
Wtedy Osoba+ czasownik BE w odpowiedniej formie + przysłówek + reszta zdania
np. She is never late. - Ona nigdy się nie spóźnia.
I am always hungry. - Jestem zawsze głodny.
Zadanie - ćwiczenia str. 52 zad. 1,2,3,4
KLASA V
Do zeszytu:
grow up - dorosnąć
What do you want to be when you grow up? - Kim chcesz zostać kiedy dorośniesz?
I want to be a ....... - Chcę zostać ...
work in a hotel/a restaurant - pracować w...
work at school - pracować w...
np. I want to be a chef. I want to work in a restaurant. - Chcę być kucharzem. Chcę pracować
w restauracji.
build houses - budować domy
drive around town- jeździć po mieście (prowadzić pojazd)
take people to different places - zabierać ludzi do różnych miejsc
score goals - zdobywać bramki
look after ill people - opiekować się chorymi ludźmi
office - biuro
zadanie
- podręcznik 81/3,4 (w zadaniu 3 trzeba odgadnąć po definicji o jaki zawód chodzi, w zadaniu 4 trzeba napisać kto pracuje w podanych miejscach)
-ćwiczenia 50/1,2,3,4
KLASA VI
Opis czasu Present Perfect
Present Perfect to czas, który sprawia sporo trudności początkującym uczniom, głównie ze względu na to, że nie ma polskiego odpowiednika. Jest to czas łączący w pewien sposób przeszłość z teraźniejszością. To co go charakteryzuje, to ścisły związek z teraźniejszością, a stosujemy go w następujących sytuacjach:
• czynność, która dopiero co się zakończyła i nie ma podanego konkretnego momentu w przeszłości (np. On właśnie wyszedł. – He has just left.);
• skutek czynności przeszłej widoczny w teraźniejszości (np. Zjadłam dużo i nie jestem już głodna. – I have eaten a lot and I’m not hungry any more.);
• czynność, która rozpoczęła się w określonym momencie w przeszłości, ale trwa do chwili obecnej (np. Nie widziałam jej od roku. – I haven’t seen her for a year.);
• czynność, która rozpoczęła się w nieokreślonym momencie w przeszłości, ale trwa do chwili obecnej (np. Zawsze ją lubiłam. – I have always liked her.);
• czynności przeszłe, w których nie zaznaczono kiedy miały miejsce (np. Kupiłam samochód. – I have bought a car.)
III forma czasownika - dla czasowników nieregularnych będzie to III forma z tabelki, a dla regularnych standardowa końcówka -ed. jak w czasie Past Simple. Różnica polega na tym, że tym razem będziemy czasownik zmieniać za każdym razem - zarówno w zdaniu oznajmującym, przeczącym, jak i pytającym.
Budowa zdania twierdzącego
Podmiot + have/has + III forma czasownika + reszta zdania, np.
I + have + gone + to Scotland once. - Pojechałam raz do Szkocji.
She + has + finished + her homework. - Ona skończyła zadanie domowe.
– have – stosuje się dla 1 i 2 osoby liczby pojedynczej oraz wszystkich osób liczby mnogiej
(I – ja, you – ty/wy, we – my, they – oni/one);
– has – stosuje się dla 3 osoby liczby pojedynczej (he – on, she – ona, it – to/ono).
Budowa zdania przeczącego
Podmiot + have/has + not + III forma czasownika + reszta zdania
I + have + not + gone + to Scotland. - Nie pojechałam do Szkocji.
Budowa pytania
Pytania w czasie Present Perfect tworzymy przez inwersję, czyli przestawienie szyku – przesunięcie have/has na początek zdania:
Have/has + podmiot + III forma czasownika + reszta zdania
Have + you ever + gone + to Scotland? - Czy kiedykolwiek pojechałaś do Szkocji?
Typowe okoliczniki czasu
• since – od + określony moment w przeszłości (np. od poniedziałku – since Monday)
• for – od + okres czasu (np. przez 2 lata – for two years)
Formy ściągnięte
• I have = I’ve
• you have = you’ve
• he has/she has/it has = he’s/she’s/it’s
• we have = we’ve
• they have = they’ve
Przykłady zdań
• He has just finished his homework. – On właśnie skończył pracę domową.
• It is the first time I’ve eaten Chinese food. – Jem chińskie potrawy po raz pierwszy. (Zawsze po wyrażeniu „It is the first time…” stosujemy czas Present Perfect, ponieważ mowa jest o okresie całego naszego życia, czyli o okresie, który trwa obecnie.)
• I’ve worked in this company for three years. – Pracuję w tej firmie od 3 lat.
Zadanie
ćwiczenia 51/2,3,4,5
KLASA VII
Do zeszytu:
grow beard - zapuszczać brodę
lose - tracić, gubić
carry - unieść, nosić (np. zakupy)
percent - procent
quarter - 1/4
in your lifetime - w okresie życia
Zadanie
- ze słowniczka ze str. 77 wypisać dział 6.1
- przeczytać tekst na str. 68
- zrobić do zeszytu zadania - podr. 69/2,5,10
- w ćwiczeniach 64/1,2,3
KLASA VIII
Napisać test online
Ćwiczyć działy z repetytorium
https://quizlet.com/PearsonCentralEurope/folders/repetytorium-osmoklasisty/sets?fbclid=IwAR3uEIiuIHFQW0zuUqtIDmHvbs191cntXPk0-pJwP0LVBSfdqrO-1-6PpZc