Regulamin Szkolnego Konkursu Ortograficznego „Walka z bykami, czyli szkolna corrida ortograficzna”
Organizator:
Zespół Szkoły Podstawowej i Przedszkola w Gwoźdźcu
Odpowiedzialna:
Kamila Macheta
Jadwiga Cabała
Uczestnicy:
Uczniowie klas I-VIII
Cele konkursu:
- zwiększenie możliwości rozwoju uczniów uzdolnionych w klasach I-VIII w zakresie poprawności ortograficznej języka polskiego i promowanie ich talentów,
- motywowanie uczniów do samodzielnego pogłębiania wiedzy z zakresu poprawności językowej,
- popularyzacja konkursu, jako jednej z form rozwijania zainteresowań i uzdolnień,
- integracja społeczności szkolnej,
- kształtowanie umiejętności zdrowej rywalizacji i radzenia sobie ze stresem.
- 1.
Organizacja konkursu:
- W konkursie biorą udział uczniowie klas II-VIII ZSPiP w Gwoźdźcu, Gwoździec 199.
- Konkurs przeprowadzony zostanie w dwóch etapach:
I etap – eliminacje klasowe – 22 kwietnia 2024 r.
II etap – finał - 13 maja 2024 r.
- Test konkursowy zostanie przeprowadzony w trzech grupach wiekowych:
- edukacja wczesnoszkolna (klasy I-III),
- szkoła podstawowa (klasy IV-VI),
- szkoła podstawowa (klasy VII-VIII).
I etap - eliminacje
- W I etapie konkursu biorą udział wszyscy uczniowie klas I - VIII.
- Eliminacje przeprowadza nauczyciel edukacji wczesnoszkolnej uczący w danej klasie oraz nauczyciel polonista uczący w klasach IV-VIII 22 kwietnia 2024 r. na podstawie przygotowanego przez organizatorów tekstu dyktanda.
- W finale konkursu ortograficznego wezmą udział uczniowie, którzy popełnią najmniejszą ilość błędów w eliminacjach.
II etap - finał
- Konkurs zostanie przeprowadzony 13 maja 2024 r.
- Organizatorzy przygotowują dyktando szkolnego konkursu ortograficznego pt. „Walka z bykami, czyli szkolna corrida ortograficzna” i przeprowadzają go wśród uczniów klas II-VIII wyłonionych podczas eliminacji.
- Uczniowie piszą dyktando długopisem czarnym lub niebieskim nieścieralnym.
- Sposób poprawiania prac przez uczniów:
- a) błędnie napisany wyraz uczeń skreśla i umieszcza nad nim lub obok poprawny zapis;
- b) błędnie napisaną literę uczeń skreśla i umieszcza nad nią prawidłowy zapis;
- c) uczniowie nie używają korektorów.
- Dyktanda napisane przez uczniów sprawdza i ocenia komisja konkursowa.
- Każdy test sprawdzający składać się będzie z dwóch części:
- Część I – Zadania ortograficzne – 10 pytań testowych z podanymi 4 odpowiedziami,
z których co najmniej jedna będzie prawidłowa. Za każdą poprawną odpowiedź uczeń otrzymuje 1 punkt, za fałszywą (-1) punkt. - Część II – Dyktando – tekst z 30 lukami (z 20 dla edukacji wczesnoszkolnej), które należy uzupełnić jedną z dwóch zaproponowanych liter.
Czas trwania dyktanda wynosi 45 minut + 10 minut na sprawy organizacyjne.
- Zakres wymagań: Konkurs obejmuje następujące treści edukacji polonistycznej, przewidziane w podstawie programowej dla klasy I – VIII szkoły podstawowej:
- Pisownia wyrazów wielką literą;
- Pisownia wyrazów z „ó" wymiennym i niewymiennym;
- Pisownia wyrazów z „rz" po spółgłoskach;
- Pisownia wyrazów z „rz" wymiennym i niewymiennym;
- Pisownia wyrazów z „ż" wymiennym i niewymiennym;
- Pisownia wyrazów z „h", „ch";
- Pisownia wyrazów z „ę", „ą";
- Pisownia wyrazów z utratą dźwięczności;
- Pisownia zmiękczeń;
- Pisownia partykuły „nie" z czasownikami, przymiotnikami, rzeczownikami.
- Pisownia liczebników głównych i porządkowych;
- Pisownia przymiotników w stopniu wyższym i najwyższym.
- 2.
Ocena prac konkursowych
- Sposób sprawdzania prac przez komisję.
Za błędy uważa się:
- a) błędy ortograficzne – 1 pkt;
- b) rozpoczynanie zdania małą literą – 1 pkt;
- c) opuszczanie lub dodanie liter, wyrazów, ogonków, znaków nad literami (kropka, kreska) i na końcu zdania, nieprawidłowe przenoszenie wyrazów, brak kropki na końcu zdania, brak lub zbyt duża ilość przecinków (ilość do 3) - 0,5 pkt;
(osoba prowadząca dyktando wskazuje uczestnikom miejsca postawienia przecinków).
- Jeżeli w wyrazie jest kilka błędów, każdy z nich jest liczony osobno.
- Ten sam błąd ortograficzny w tym samym wyrazie i w wyrazach pokrewnych
– wielokrotnie popełniony jest traktowany jako jeden błąd.
- Komisja zlicza ilość błędów, pisząc ich liczbę nad tekstem dyktanda.
- 3.
Organizator jest odpowiedzialny za:
- przygotowanie tekstu dyktanda do I i II etapu;
- przeprowadzenie II etapu konkursu;
- sprawdzenie dyktand w II etapie konkursu;
- wyłonienie zwycięzców i ogłoszenie wyników.
- W ciągu 7 dni od daty przeprowadzenia każdego z etapów, organizator podaje
uczestnikom wyniki punktowe.
- Zwycięzcą „Walki z bykami, czyli szkolnej corridy ortograficznej” zostaje uczeń, który uzyska najwięcej punktów z etapu II. W przypadku uzyskania takiej samej liczby punktów przez kilku uczniów przyznane będą miejsca równorzędne.
- Nagrody:
- Uczestnicy II etapu otrzymują dyplomy pamiątkowe.
- Laureaci finału (I,II,III miejsce) otrzymują nagrody rzeczowe.